Thursday, June 28, 2018

Tsundoku Syndrome : Beli Buku tapi Tak Baca

السلام عليكم


Bismillah. Hari ni aku menyambung kembali penulisan kerja kursus Pengantar Pengajian Hadith yang tertunggak. Alkisahnya petang tadi beriya-iya pergi ke Kedai Buku Hasani di Jitra untuk mencari buku berkenaan dengan Hadith Mutawatir atau sebarang buku yang membincangkan tentang pembahagian hadith. Pusing-pusing, terjumpa beberapa buah buku lain. Nak dipendekkan cerita, buku yang nak dibeli tak dak pun, last-last terbeli buku lain.

Namun, ada juga terdetik "Bila aku nak baca?" Sebabnya buku-buku sebelum ini pun masih banyak yang belum habis dibaca. Bukan setakat buku yang dibeli, bahkan buku-buku yang dipinjam juga sama.

Amalan ini dinamakan sebagai tsundoku dalam bahasa Jepun. Tsundoku bermaksud suatu perbuatan yang mana kita beli buku, tapi kita membiarkan sahaja buku-buku tersebut tersadai tanpa dibaca. Sehingga menyebabkan rak buku kita dipenuhi dengan buku-buku yang tak dibaca pun.

Namun, inshaa Allah, buku-buku yang terbeli tadi aku azam nak habiskan dalam bulan Julai. Sebab Julai ni aku bakal memasuki usia 24 tahun. Amin, Inshaa Allah.


Baiklah, jom sambung siapkan assignment. Bittaufiq wannajah, Fatin!

No comments:

Post a Comment