Sunday, June 24, 2018

Pengalaman Sebagai Designer

السلام عليكم

Alhamdulillah, esok aku bakal memulakan kembali sesi persekolahan setelah dua minggu bercuti sempena Hari Raya Aidilfitri 1439h. Sepatutnya malam ini aku selesaikan beberapa perkara. Namun, feeling masih tak kunjung tiba. Susah jugak jadi orang yang buat kerja ikut mood. 

Malam ni aku nak tulis sebuah kisah tentang perkara yang dah lama bermain dalam fikiran. DESIGNING. Alkisahnya aku mula-mula menceburkan diri secara amateur dan tidak sengaja bermula semenjak aku ada blog. Masa tu aku banyak follow blog lyssa faizureen. Banyak tutorial yang beliau ajar,misalannya macam mana nak buat header transparent, cara design cursor sendiri dan banyak lagi.

Semenjak tu, aku mula slow-slow belajar melalui youtube. Tapi taklah sampai tahap addicted atau pro ka. Sekadar suka-suka. Guna pun software yang CS4 portable ja.

Semenjak masuk U, aku join Kelab MyAgrosis USM. Jadi PE Publisiti. Masa tu ketua kami bawak pi kursus Photoshop under PMI. Start pada tu, aku mula untuk commit as designer untuk kelab. Allah sahaja lah yang tahu macam mana strugglenya aku untuk siapkan design dalam keadaan aku tak reti mana pun. Kalau tengok balik, pelik macam mana lah orang boleh luluskan design aku masa tu. Aku bersyukur dapat ketua yang tegas macam kak Aktika. Disebabkan ketegasan dan kedetailan beliau, aku banyak buka Ps masa tu. 

Masuk tahun kedua,Kak Azura (Naqibah USM) ajak aku join team multimedia untuk Ijtima' Tarbawi di An Nahdhah, Penang. Allahu. Program besar kot. Aku menghasilkan beberapa poster untuk program tersebut. Pengalaman pertama yang cukup bermakna. Dapat bekerja untuk program yang Tuan Guru hadir. Walaupun aku duduk di luar ja. Workspace team kami kat luaq.

Masuk semester ke enam, aku bagi nama untuk Ameerah Kedah. Masa tu depa tengah mencari designer. Alhamdulillah, aku berpeluang berkhidmat walaupun secara jarak jauh. Dipendekkan cerita, sehingga sekarang aku masih berkhidmat sebagai designer untuk Ameerah Kedah. Cuma, tujuan aku menulis ni adalah untuk berkongsi suka duka seorang designer (walau aku tak profesional).

Aku ada satu kelemahan yang susah nak lawan. Iaitu perasaan cepat kesian dan rasa bersalah. Perasaan ini bagus, namun kadangkala menyebabkan aku sendiri jadi pening kepala. Sejak bergerak kerja di kawasan/cawangan/dan beberapa jabatan di Kedah, skop tugas aku semakin bercabang. Tugas media menjadi salah satu daripadanya. Tambahan pula aku berkhidmat sebagai pendidik dan dalam masa yang sama menyambung pengajian jarak jauh (DTI ILHAM Kedah). Jadi, masa aku agak padat.

Kasihan juga pada mak. Aku kerap keluar untuk menghadiri program/mesyuarat. Apabila di rumah, banyak masa aku habiskan di hadapan komputer riba. 

Aku bukanlah sorang yang begitu pandai dalam menghasilkan poster. Aku memerlukan masa dan mood untuk menghasilkan sesuatu karya. Kadangkala kering juga idea. Ditambah pula dengan demand tertentu client. Kadangkala aku sudah memperuntukkan masa/ dateline untuk menyiapkan sesuatu design. Namun, dek kerana tidak memenuhi kriteria yang dikehendaki, kerja-kerja aku yang lain terpaksa ditunda dahulu. Kebiasaannya, design yang aku hasilkan ini perlu dihantar ke kedai untuk urusan cetakan. Oleh sebab itulah, by hook or by crook, aku tetap kena siapkan dalam tempohnya.

Pernah tahun lepas Allah uji aku dengan masalah apabila laptop aku skrinnya retak. Aku terpaksa menyambungkan HDMI ke skrin PC lain dan edit menggunakan laptop aku, namun pancarannya di skrin lain. Pernah rasa mahu menangis,namun tak tahu pada siapa wajar aku luahkan. Pada aku, tiada siapa yang mampu mengerti perasaan aku sebenar-benarnya ini melainkan Allah. Kadangkala apabila aku lambat menghasilkan sesuatu design, aku telah melambatkan kerja orang lain. Namun, pada masa yang sama aku turut menghadapi beberapa masalah lain.

Sehinggakan pernah terlintas untuk quit daripada bidang ini dan fokus kepada skop tugas sedia ada. Aku sebagai kakak, anak sulung dalam keluarga kadangkala timbul rasa tidak berguna kerana selalunya aku perlu memperuntukkan masa di rumah dengan menghadap laptop. 

Namun, aku berdoa agar usaha kecil ini turut terkena tempiasnya kepada mak dan ayah kerana mereka selalu bersabar dan memahami tugasanku ini. Aku pun tak pasti bilakah masanya aku akan berhenti daripada skop tugas ini.

Pada aku, dalam dunia designing ini : SKILL (30%), dan KREATIVITI (70%).

Semoga Allah pelihara aku dalam gerak kerja Islam. Semoga aku terus diberikan kekuatan untuk melangkah dalam perjuangan.

Salam Istiqomah,

Fatin Hanini
1:19 pagi (24 Jun 2018)
Kg Kemboja

1 comment:

  1. Very interesting and pure story used in life & I hope your laptop screen will not crack again❤

    ReplyDelete