السلام عليكم
***
Aku melihat mata Safwan
berkaca sejak awal aku melangkah masuk ke dalam kelas tahun lima dari tadi lagi. “Selsema barangkali,” aku membuat firasat sendiri.
“Baiklah, next. Siapa
pula nak hafal sifir kepada cikgu? Safwan?”
Tiba-tiba secara
spontan aku bertanya kepadanya, “Kenapa Safwan? Menangis ke?”
“Safwan bergaduh
dengan Amran, cikgu.”
Oh, patutlah. Bergaduh
rupanya. Aduh, boleh tahan juga ya anak-anak ini. Perwatakanku semakin hari
semakin menyamai watak Kak Ros dalam rancangan kartun tanahair, Upin Ipin. Aku lantas
mencapai seruas rotan yang terletak di atas meja guru di hadapan kelas.
“Amran dan
Safwan, datang ke hadapan sekarang!” aku menegaskan intonasi suara. Rancanganku
untuk menghabiskan satu masa ini untuk ‘tasmik’ sifir mereka nyatanya seperti
tidak menjadi. Ada urusan yang lebih penting perlu aku selesaikan. Akhlak. Ya,
akhlak anak-anak ini perlu dididik seiring dengan akademik mereka. Terlalu mengejar
silibus sehinggakan terpaksa menutup mata akan perkara-perkara tidak dilihat
sebagai ilmiah juga bakal merosakkan anak-anak ini.
Kadangkala aku
terasa seperti hampir mengalah untuk bertahan dengan sikap mereka. Setiap kali
aku masuk ke kelas, tidak sah jika tidak mengadakan sesi tazkirah percuma
kepada mereka. Namun, perlu aku tajdid semula niat utama aku memilih karier ini
sebagai jalan juangku. Mendidik mereka, bererti mendidik diriku jua. Degilnya mereka,
barangkali mencerminkan kedegilanku untuk mentaati perintah Allah SWT.
“Baiklah,
sekarang saya mulakan dengan Amran. Boleh terangkan kepada saya, apa yang
sebenarnya berlaku?” mataku tepat memandang ke arah wajah Amran. Tangan kirinya
dimasukkan ke dalam poket seluar, manakala tangan kanannya sedang memegang bucu
meja rakannya yang duduk di barisan hadapan di dalam kelas. Aku sedang membaca
personalitinya daripada bahasa tubuh yang ditunjukkan olehnya kepadaku.
“Tadi semasa di
koperasi, saya sedang memegang sebatang pen yang belum dibuka. Tiba-tiba Safwan
memarahi saya dan mengatakan bahawa saya menggunakan hak koperasi lalu
disuruhnya saya membayar ganti rugi.” Tergesa-gesa dia membalas soalanku. Tidak
kelihatan riak wajahnya yang menunjukkan bahawa dia bersalah.
“Baiklah, ada
lagi?” Aku memberi Amran peluang untuk berbicara andai ada lagi perkara yang
belum dijelaskan. Aku mengalihkan pandangan kepada Safwan pula. Mereka berdiri
secara berhadapan di hadapanku. Kami dikerumuni oleh rakan-rakan mereka yang
sedang menyaksikan upacara pengadilan ini seumpama menyaksikan sesi perbicaraan
di mahkamah pula.
“Kepada yang
tidak terlibat, sila duduk di tempat masing-masing! Sekarang giliran Safwan
pula. Boleh ceritakan kepada saya apa yang sebenarnya terjadi?”
“Tadi saya
menggunakan gunting koperasi. Kemudian mereka memarahi saya dan menyuruh saya
membayar ganti rugi kepada koperasi juga. Saya dah bayar selepas itu.”
“Habis, kenapa
Amran menendang kamu?”
“Dia memarahi
saya sedangkan saya belum pun menggunakan pen tersebut. Padahal, dia pun sama
juga!” tiba-tiba Amran mencelah.
“Amran, tadi
saya dah suruh kamu terangkan kepada saya dan kamu cakap tiada apa-apa lagi.
Kenapa sekarang kamu nak mencelah? Beri peluang kepada Safwan untuk
menghabiskan ceritanya.” Aku cuba untuk berlaku adil. Aku telah mencuba sedaya
upaya untuk tidak berlaku berat sebelah dalam menyelesaikan pergaduhan mereka. Aku
tahu, Amran memang anak yang nakal. Semalam baru sahaja dia memecahkan kaca
tingkap kelasnya. Pakaian sekolahnya tidak pernah lengkap. Sudah hampir
seminggu aku menegur Amran kerana tidak memakai stokin. Namun, alasannya setiap
hari ialah tidak sempat untuk membeli stokin. Walhal, sekarang sudah pun masuk
penggal akhir tahun persekolahan. Tidak logik jika masih belum punya
kelengkapan pada saat ini. Aku tidak mahu menjadikan kisah-kisah ini sebagai
penyebab aku tidak berlaku adil. Namun, apa yang dapat dianalisa ialah
personaliti Amran.
“Sekarang,
dua-dua bersalah. Kamu Safwan, lain kali jangan menghukum seseorang sebelum
kamu pasti bahawa dia benar-benar melakukan kesalahan. Amran pula, jangan
terlalu ikutkan emosi. Tak perlu sampai menendang jika marahkan Safwan.”
Aku tahu, Safwan
berkelakuan begitu bukan kerana pen tersebut. Tetapi disebabkan menahan rasa
amarah terhadap Amran yang selalu sahaja mengejek Safwan dengan panggilan yang
tidak disukainya. Safwan anak yang baik. Selalu sahaja menurut kata cikgu.
Jika
dilihat daripada personalitinya, sangat kontra jika dibandingkan dengan Amran. Bagaimana
harus aku melenturkan kekerasan hati anak-anak ini? Ah, sukarnya mempraktikkan
teori-teori NLP (Neuro Language Programming) yang telah bertahun-tahun aku
pelajari. Aku lemah dalam membuat pertimbangan. Rasa kasihanku ini selalu
menggagalkan niatku untuk mendenda pelajar. Namun, kali ini aku harus bertindak
bijak.
Kulihat gerak
tubuh Amran dan Safwan. Safwan berdiri tegak, tangannya di sisi badan. Dagunya
sedikit ke dalam, dan matanya pula hanya melihat aku semasa aku menegur
kesilapannya. Berbanding Amran, tangannya masih di dalam poket seluar, dagunya
sedikit mendongak dan matanya meliar ke tempat lain.
Aku lantas
menegur Amran supaya tidak meletakkan tangannya ke dalam poket seluar. Jika dirujuk
tafsiran bahasa tubuh, tingkah laku ini menunjukkan self-defensive dirinya yang
seakan-akan sukar untuk dirinya menerima teguran orang lain. Dia menurut
arahanku, tetapi riak wajahnya sedikitpun tidak menunjukkan rasa bersalah.
Aku mengarahkan
Safwan dan Amran bersalaman dan memohon maaf antara satu sama lain.
“Safwan,
mulakan. Beritahu apa yang kamu buat dan mohon maaf padanya.” Safwan dengan
mudah melafazkan kata ‘maaf’ itu. Namun aku memerhatikan tangan Amran. Sebelah
tangannya menyambut huluran tangan Safwan, manakala yang sebelah lagi sedang
memegang meja. Allah, bagaimana inginku lakukan untuk lenturkan hatinya?
“Amran, sekarang
giliran kamu.”
“Err, saya nak
cakap apa?” Amran masih tersengih-sengih.
“Minta maaf.” Aku
memberikan klu.
“Erm.. erm..”
nampaknya begitu sukar sekali untuk dia melafazkan kalimat ‘maaf’ itu. Baiklah,
aku perlu meneruskan agenda ini.
“Amran, pandang
mata Safwan. Bersalaman dengan kedua-dua belah tangan kamu.” Aku mula memberi
kata perintah kepadanya. Bukannya dia tidak tahu apa yang perlu dilakukan,
barangkali dia tidak mahu menuturkan kata maaf itu kepada Safwan. Adakah
disebabkan ego? Barangkali. Jadi, inilah masanya untuk aku bertindak.
“Erm, maaf.” Pendek
kalimahnya.
“Sebab?” aku
cuba membantunya menghabiskan ayat.
“Sebab tendang hang.”
Sambung Amran kepada Safwan.
“Hari itu hang
ejek aku.” Safwan menuntut kata maaf untuk hal tersebut. Namun, Amran
meleraikan salaman mereka berdua. Ternyata sepertinya Amran hanya melakukan itu
kerana disuruh oleh aku.
“Boleh kamu
berdua berjanji? Kalau bukan untuk saya pun, paling kurang untuk diri sendiri.”
“Mmm.. Janji apa
cikgu?” Amran melontarkan soalannya kepadaku.
“Safwan, kamu
lain kali siasat dahulu sebelum memarahi seseorang. Tak pasal-pasal dah kena tendang.
Boleh ke Safwan?” Safwan membalas persoalanku dengan menganggukkan kepalanya.
“Baiklah cikgu.”
Mudah.
“Amran, boleh ke
kamu berjanji yang kamu takkan ulangi perkara yang sama? Tidak menendang rakan
kamu lagi?” aku mengalihkan anak mataku tepat ke wajah Amran pula.
“Err, saya tak
boleh janjilah cikgu.”
Aku mula
mengawal perasaanku. Kebiasaannya pelajar jarang-jarang membantah tatkala guru
menganjurkan untuk mereka berubah ke arah yang lebih baik. “Kenapa pula tak
boleh?”
“Saya takut saya
buat lagi.” Nampak seperti masih belum serik untuk melakukan kesalahan tersebut.
“Baiklah, tukar.
Boleh kamu berazam?” Paling kurang aku menggantikan perkataan ‘janji’ kepada ‘azam’
supaya tidak terlalu berat untuknya melafazkan niat baru itu.
“Erm. Inshaa Allah
la cikgu.” Mempergunakan kalimah ‘Inshaa Allah’ disebabkan masih ada perasaan
untuk mengulangi kesilapan lalu. Semakin bingung aku dibuatnya. Aku cuma mahu
dia melafazkan bahawa dia ingin berubah. Cukup. Itu sahaja objektif aku. Bagiku,
jika seseorang melafazkan untuk melakukan sesuatu, ia adalah dorongan yang
lebih kuat kepada mental untuk menuju ke arah matlamat barunya.
“Amran, amatlah
malang jika seorang Muslim itu apabila hari esoknya lebih teruk daripada hari
ini, dan hari ini lebih teruk daripada hari semalam.” Amran masih mengekalkan
riak wajahnya. Anak matanya tidak memandang kepadaku. “Boleh kamu berubah? Tahanlah
rasa marah kamu itu. Janganlah sampai menyakiti orang lain.”
Dia mengangguk
perlahan. Masa setengah jam berlalu begitu sahaja. Rancangan pembelajaran hari
ini tidak menjadi dek kerana aku merasakan perlunya mendidik mereka untuk
rendah hati. Jadi, aku batalkan rancangan untuk men’tasmik’ hafalan sifir
mereka.
***
Aku melangkah
pulang ke kelas sejurus selepas tamat pula kelas di Tahun empat. Aku melabuhkan
punggung lantas menyandarkan badanku ke kerusi. Terasa lega sedikit. Kepalaku
masih ligat memikirkan Amran.
“Istimewa.”
Aku suka akan
ujian ini. Membuat aku semakin ketagih untuk menyiasat latar
belakang Amran. Apa agaknya yang membuatkan dia menjadi begitu ‘kebal’?
Tiba-tiba
terngiang-ngiang kata-katanya di telingaku, “Saya tak mahu berjanji kerana takut
akan mengulangi perkara tersebut.”
Zass. Pedih menusuk
hatiku. Inilah kata-kataku tatkala aku memikirkan dosa-dosa yang telah aku
lakukan kepada Allah SWT.
“Allah…”
rupa-rupanya inilah cerminan diriku. Lebih tepat lagi, hati aku sendiri
terhadap Allah SWT. Teringat akan kata-kata seorang Ustaz aku dahulu.
“Hati yang
kontang masakan mampu membasahkan hati yang lain.”
Allahuakbar. Barangkali
ada teguran yang ingin Allah sampaikan kepada aku. Aku terfikirkan kembali. Sehari-harian
pasti akan ada maksiat yang aku lakukan kepada Allah. Sampai kemuncak masanya
aku betul-betul menyesali perbuatanku lantas menunaikan Solat Taubat. Namun,
tidak lama kemudian aku terjatuh lagi. Apa yang lebih malang, terjatuh ke dalam
lubang yang sama.
Sehinggakan aku
menjadi takut untuk menunaikan solat Taubat lagi kerana merasakan yang aku
pasti akan mengulangi lagi kesilapan yang sama. Sedangkan Allah itu Maha
Pengampun.
“Adakah aku
seperti bermain-main dengan Allah?”
"Adakah sikap Amran yang seolah-olah mengambil kesempatan atas rasa kasihan aku ini sama seperti sikap aku yang seolah-olah mengambil kesempatan dengan sifat Maha Pengampun Allah? Berulangkali diberikan teguran tetapi masih mengulangi kesilapan yang sama."
“Bilakah masanya
aku akan benar-benar meninggalkan maksiat kepada Allah?”
Setelah aku amati, aku menyedari bahawa sudah berkali-kali Allah mengetuk pintuk hati aku untuk berubah. Pernah suatu hari, aku menonton rancangan Tanyalah Ustaz yang membicarakan soal rezeki. Bagaimana seorang ulama' yang hanya meninggalkan amalan sunat, telah ditahan rezeki oleh Allah. Tegurannya melalui kasutnya yang putus ketika hendak pergi awal ke masjid. Aku scroll news feed di Facebook, tiba-tiba sahaja hari itu seakan-akan banyak video ceramah dan post yang berkaitan dengan 'hati'. Allahuakbar. Betapa Maha Penyayangnya Allah kepada hamba-hambaNya.
“Layakkah aku
memohon taubat daripadaNya lagi?”
Benarlah, hati
aku sudah sakit. Jiwa aku kosong. Sedangkan aku sendiri tidak meletakkan
keyakinan untuk berubah, apatah lagi anak muridku? Nampaknya besar benar kesan
hati ke atas pendidikan dan pentarbiyahan ummah. Sebelum memperbetulkan akhlak anak muridku, penting lagi untuk aku bersihkan dahulu jiwa aku ini.
***
Usai solat
Maghrib, aku menyelak lembaran al Quran.
“Berlumba-lumbalah kamu (mengerjakan amal-amal yang baik) untuk mendapat keampunan dari Tuhan kamu dan mendapat Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasulNya; yang demikian ialah limpah kurnia Allah, diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah sememangnya mempunyai limpah kurnia yang besar.”
Allahuakbar. Adakah aku tidak yakin
dengan Allah? Astaghfirullah. Sungguh, pengampunan Allah itu tidak bertepi. Namun, aku seolah-olah bongkak untuk tidak meminta kepadaNya. Kepada siapa lagi layak aku meminta-minta selain daripada Allah? Aku perlukan kekuatan untuk bangkit daripada terjatuh lagi ke dalam lopak yang sama.
“Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.”
“(Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.”
Surah al Hadid.
Ayat 20 hingga 23.
Doakan saya
istiqomah dalam ketaatan kepadaNya.
Fatin Hanini
Binti Mohd Yusoff
1:53 pagi | 5
Oktober 2017
Kampung Kemboja,
Changloon
No comments:
Post a Comment