Friday, September 27, 2013

Allah Mengatur Segala-galanya

السلام عليكم

Alhamdulillah.... 



sesekali aku bertanya kepada diri sendiri. Apa layakkah aku terima semua ini? Allah... Allah terlalu menyayangi hamba-hambaNya. kadangkala aku tak pernah minta pun, Allah beri.

Allah dah letakkan aku di suatu tempat yang di sekelilingnya insan-insan yang sangat aku senangi.

teringat aku akan ayah dan mak. seingat aku, sejak kecil sudah berbagai-bagai kesalahan, dosa, yang aku lakukan secara aku sedari mahupun tidak aku sedari. tapi, Allah tak pernah hilangkan rasa kasih dan sayang mereka kepada aku dan adik-adik. subhanallah.....

setiap jalan yang Allah berikan, sudah tentu kita yang harus membuat pilihan. kadangkala, dalam satu masa Allah berikan beberapa jalan kepada kita sebagai pilihan. di saat itulah Allah menguji sejauh mana taatnya kita kepadaNya.

misalannya di saat kita kesempitan wang. Allah mengilhamkan beberapa jalan sebagai pilihan kepada kita. namun, yang akan menentukan jalan ini sudah tentulah tahap keimanan dan ketaqwaan dalam diri kita sendiri.

jika keimanan kita nipis, sudah tentu jalan yang mudah kita akan ambil. misalannya, mencuri atau apa-apa yang dapat memberikan kita wang dengan cara yang amat mudah.

namun, jika keimanan kita tebal, sudah pasti rasa takut kepada Allah itu akan memelihara kita daripada melakukan sesuatu yang Allah murkai.

sekarang aku hidup di dunia yang amat mencabar. pelbagai komitmen perlu aku ambil kira. semuanya amanah Allah. baik dari segi masa, tenaga, setiap anggota tubuh, ilmu, harta benda yang Allah dan bagi.

selalu aku terlupa yang setiap satu nikmat tersebut akan dipersoalkan di akhirat kelak. kerana itulah setiap perbuatan perlu diniatkan kerana Allah.

bercakap soal ilmu, aku takut. nak mendapatkan ilmu insyaAllah dalam keadaan sekarang bagi aku amat mudah. namun, nak memelihara ilmu ini agak sukar. 

ilmu itu cahaya. mana bisa masuk ke tempat yang gelap. tempat yang gelap itu umpama hati yang sarat dengan maksiat dan dosa.

sukarnya memelihara hati. hati ini juga amanah yang amat berat. sukarnya Ya Allah...

di saat aku diuji dengan masalah, selalu terasa seperti begitu berat. berat sekali. namun aku percaya, jika pergantungan aku kepada Allah kuat, nescaya aku takkan terasa sedemikian. sudah pasti hati aku ini sarat dengan dosa. na'uzubillah... 

apa yang Allah berikan??? di saat itu, berbagai-bagai pengajaran yang Allah hadirkan. sebagai apa? supaya kita dapat mengambil ibrah dari setiap apa yang berlaku.

pada waktu itu, mata kepala kita takkan dapat menilai perkara itu.. namun, insyaAllah mata hati dapat melihat hikmah yang Allah nak beri. 

tarbiyyah Allah itu sangatlah hebat. dari setiap sudut Allah berikan. 

kadangkala Allah hadirkan seseorang untuk menegur kita, kadangkala Allah berikan kita sesuatu musibah....
dan macam-macam lagi cara Allah hadirkan tarbiyyahNya.

untuk apa ya???

Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Allah nakkan kita tak mensia-siakan segala peluang yang diberikanNya untuk terus berkhidmat sebagai hambaNya juga sebagai khalifah di muka bumi.

jika tidak, masakan Allah memilih manusia untuk mentadbir bumiNya. apa yang istimewanya kita? selalu saja kita ingkar dengan suruhan Allah.. 

Allahua'alam.. Allah saja yang tahu. Dialah yang menciptakan jua mematikan. Pastinya Allah ada asbab mengapa manusia yang dipilih.

Dunia bakal berakhir tidak lama lagi. Semoga kita sempat mengutip bekalan di dunia ini sebelum masa tamat.

we're on a journey. but we don't know when it will be end. life must be go through.

towards jannah our destination, but it's just a rewards. recheck our nawaitu. when we do something for ilah;Allah.... insyaAllah, He'll give us the jannah....

but when we do something just for the rewards, it doesn't produce the sweetness.

c'on... Allah is giving us the chances. for me,not only for 2 or three times He gave me chances, but there were a millions times or more times I did for the mistakes, He still waiting for me.. Allah is giving us the chances. Till qiyamah. 

Allahu robbi.

let's start for a new journey. may Allah ease every single thing for us.. ameen.


No comments:

Post a Comment