Thursday, July 4, 2013

Rahsia Bilangan Rakaat Solat Mangikut Teori Fizik

   السلام عليكم


 Tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iaitu cas positif dan cas negatif. Setiap hari badan kita kita banyak menggunakan tenaga. Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu, cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh. Bilangan rakaat yang berbeza dalam solat bertindak menyeimbangkannya. 


SUBUH
Apabila bangun subuh, badan akan berasa segar dan sihat setelah berehat beberapa jam. Ketika ini, tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit sahaja proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Oleh sebab itu, solat Subuh hanya didirikan dua rakaat sahaja.

ZUHUR DAN ASAR
Setelah seharian tubuh bekerja, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas yang lebih banyak. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat Zuhur didirikan empat rakaat bagi memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dalam tubuh. Sepertimana solet Zuhur, empat rakaat solat Asar yang dikerjakan juga akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

MAGRIB
Waktu selepas Asar adalah waktu tamat bekerja dan kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Solat Maghrib dikerjakan sebanyak tiga rakaat sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding dua waktu solat sebelumnya.

ISYAK
Malam adalah waktu untuk istirehat dan kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak. Umat Islam digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan Tahajjud di sepertiga malam. Oleh itu, solat Isyak sebanyak empat rakaat berfungsi menstabilkan cas dalam nadan dan memberikan tambahan tenaga untuk kita bangun malam (qiyamullail).

SUMBER: MAJALAH Q&A EDISI KE-7.

1 comment: