Thursday, February 20, 2014

Kem Pimpin Siswa Lanjutan USM 2013/2014

السلام عليكم

Tanggal 18 Januari - 27 Januari 2014, pihak USM telah menganjurkan suatu program 'Kem Pimpin Siswa Lanjutan' buat kali yang ke...... 4 jika tak salah.

Kem ini melibatkan peserta dari ketiga-tiga kampus USM ; Kampus Induk, Kampus Kejuruteraan dan Kampus Kesihatan.


Terdapat dua modul dalam kem ini ;
1) Modul Ketahanan Diri
2) Modul Pembangunan Sahsiah dan Keusahawanan

(18 Januari-21Januari) #Modul Ketahanan Diri
Sungai Perak

Kami tiba di Kampung Chegar Galah, Perak kira-kira waktu makan tengah hari. Dalam lingkungan pukul 12 lebih setelah menempuh perjalanan selama 3 jam di atas bas.



Cuaca memang panas. masa kami sampai tu, cuma ada satu khemah kanvas yang akan menjadi tempat kami bersolat dan mengadakan taklimat pada waktu malam.



Setelah makan tengah hari, kami dibahagikan kepada 15 kumpulan mengikut nama binatang. Purata ahli kumpulan ialah sebanyak 7 orang dalam satu kumpulan (2 lelaki, 5 perempuan).



Setelah melantik penghulu, penghuluwati dan ketua kumpulan, kami diberi maklumat tentang aktiviti yang bakal dilalui sepanjang 4 hari untuk modul ini.

Sepanjang kem, kami akan makan makanan yang dimasak sendiri. Agak mencabar kerana nak menyalakan api, nak mengawal api dan macam-macam lagi lah. Masa inilah kita akan lebih kenal dengan ahli kumpulan kita. 

Sebagai persediaan untuk aktiviti air, seperti biasa water confident telah dijalankan.



Pada malamnya pula, setelah berkenalan dengan kem komanden serta para fasi dan urusetia... kami mengadakan urusan jual beli. Bagi modul ketahanan diri, setiap kumpulan akan berakit sepanjang Sungai Perak. Jadi, kami masing-masing dibekalkan wang sebanyak RM250 seorang untuk berurusan. Kami perlu membeli barangan bagi membina rakit. Barangan sangat terhad. Jadi, nasiblah jika ada kumpulan yang tidak cukup wang , ataupun barang untuk membeli peralatan membina rakit.



Selesai urusan jual beli, taklimat membina rakit diberikan. Jadi, kami perlu bertungkus lumus menyiapkan rakit masing-masing pada malam itu juga kerana 'inspection' akan dijalankan pada pukul 8 pagi bagi memastikan rakit yang kami bina itu dapat bertahan di atas air selama dua hari.

kira-kira pukul 2.30 pagi barulah semua peserta pulang ke khemah bagi mengecas tenaga untuk keesokannya. Pagi itu, seawal 5 pagi kami sudah bangun bagi menyiapkan makanan untuk sarapan dan untuk dibungkus bagi makan tengah hari sewaktu perjalanan nanti.


Setelah semua kumpulan telah bersiap sedia, kami bertolak kira-kira pukul 11 pagi merentas Sungai Perak. Semua barang perlu dibawa di atas rakit kerana tapak perkhemahan kami akan berpindah ke tempat yang baru.





Berehat dan makan tengah hari di bawah jambatan.



Setelah menyambung perjalanan, kami tiba di lokasi tapak perkhemahan yang seterusnya kira-kira pukul 4 petang. Perjalanan berakit untuk hari yang pertama cuma 7 kilometer sahaja.

Setelah selesai memasak dan memasang khemah, kami diberi ruang untuk persiapan diri dan berehat. Pada malamnya tiada sebarang aktiviti dijalankan kerana kebanyakan peserta sudah lenguh-lenguh tangan dan badan. Almaklumlah hari pertama berakit.


Keeseokannya pula,perjalanan akan diteruskan lagi. Kali ini perjalanan kami sejauh 14 kilometer pula. sangatlah mencabar. Mulanya rasa teruja untuk berakit. Lama-kelamaan menjadi penat dan agak bosan untuk menunggu masa tiba di lokasi seterusnya.

Sebelum memulakan perjalanan... seperti biasa kami perlu memasak makanan sebagai bekalan makan tengah hari dan untuk sarapan sebelum berakit. Makanan yang dibekalkan untuk kami masak sangat mencukupi untuk tempoh 4 hari.



Mana-mana rakit yang sudah pecah, rosak perlu dibaiki semula. Hal ini bagi memastikan keselamatan peserta nanti.





Kemudian, kami berhenti di bawah jambatan RnR Sungai Perak untuk solat dan makan tengah hari.



Setelah semuanya beres, maka kami meneruskan perjalanan yang masih berbaki. Memang penat. Susah nak dapat pengalaman macam ni.

Setelah tiba di lokasi terakhir, kami terpaksa berpatah balik ke tapak perkhemahan. Dengan menaiki bas, kami tiba semula di tapak perkhemahan kira-kira jam 6 petang. Pada malamnya akan diadakan barbeku. Jadi, kami tidak perlu memasak lagi.



Sebelum makan, sesi refleksi diri telah diadakan. Aktiviti ini telah di'conduct' oleh Ketua Fasi; Atok. Sesi ini banyak membuka minda tentang perjalanan program. Para peserta ramai yang memberikan respon berdasarkan pemikiran yang kritis ; di luar kotak.


Makan.





Dan hari yang terakhir di Perak...

mengemas khemah, memutihkan kuali, dan mestin yang kami gunakan untuk memasak sepanjang perkhemahan. 



Sementara menunggu makan tengah hari siap, sesi bercerita oleh Achok dan sesi bergambar...


TAMAT MODUL KETAHANAN DIRI DI SUNGAI PERAK.....


No comments: