Thursday, July 18, 2013

BERUBAH....PAYAH ATAU TIDAK??

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم 

Bless me

dengan izin ALLAH, aku menulis...

dengan kalimah
"LA ILAHA ILLALLAH... MUHAMMAD RASULULLAH"

insyaAllah.. kita dah 'update' iman kita hari ni.

BERUBAH....PAYAH ATAU TIDAK??


sesungguhnya di dalam hati manusia itu PASTI akan ada naluri untuk berubah. biarlah sekecil mana pun terdetik, bersyukurlah... pintu hati anda telah diketuk. ya.. hati. hati manusia yang saban hari dicalit, dipalit dengan kekotoran.. astaghfirullah..

kasihan. pulangkanlah ia kepada fitrah. hati kita dah cukup-cukup menderita dengan semua ini. ia milik Allah. sudah pasti ia tahu ke mana sepatutnya ia berada. sama ada dalam samar kejahilan atau sinar keimanan.... 


saya mengaku. saya cemburu melihat sahabat-sahabat lain di matrikulasi yang bertudung labuh. subhanallah. pernah atau tidak anda terfikir...

"Ya Allah... bilalah aku nak jadi macam diorang tu.."

selalu. kan? kan? kan? tapi, bila cermin balik... 

"Tapi..aku ni bukan baik macam diorang..."

cuma sometimes tu saja kita buat-buat tak tahu. namun, ada juga manusia yang tidak memandangnya sebagai suatu keindahan. mereka selalu sahaja mencari kelemahan-kelemahan yang ada pada diri si tudung labuh. Ya. mereka juga manusia seperti kita yang lain. Manusia. InsanTak sempurna.
mereka juga sedang berubah. mereka juga terduga. macam kita. janganlah tudung labuh itu dipersalahkan.kerana kadangkala yang brsalah adalah sikap manusia itu sendiri. kasihan... TUDUNG pula menjadi mangsa. tapi.... untung juga diorang sebab at least, dosa-dosa disebabkan membuka aurat mereka dah 'SELAMAT'.
...
..
.
tapi kita??? belum tentu kan...
siriyes. saya bukanlah seorang yang alim,bukan juga yang dipandang warak. sometimes memang rasa nak jatuh sangat-sangat tambah-tambah bila kita nak berubah...ada ja dugaan yang mendatang.
pernah satu ketika dulu saya jahil. masa tu saya belum tahu mana yang boleh, mana tak buleh. dalam erti kata yang mudah... HALAL & HARAM.
masa tu saya 'kena' agak teruk terutama dengan pihak muslimin. saya banyak buat silap.banyak sangat perkara-perkara yang tak sepatutnya saya buat, tapi saya buat. sebab waktu tu saya merupakan salah seorang daripada 'Exco Dakwah' di sekolah.Tak. Mereka tak direct terus dengan saya. cuma saya dapat rasakan yang diri saya ni tak macam sohibah yang lain. Baik, sopan. saya selalu membandingkan diri saya dengan mereka. Saya sendiri bingung. macam manalah saya boleh terpilih untuk menjadi sebahagian daripada mereka. tapi masa tu saya ingat nak jadi 'Exco Dakwah' ni kena tegur-tegur orang couple saja. ataupun denda orang lewat ke surau, ataupun buat sportcheck kat asrama. tak tahu pula sebenarnya nak pegang amanah tu begitu berat. saya sendiri keliru sama ada amanah yang Allah bagi tu musibah ataupun anugerah.hanya saya yang bakal menentukan. either I use it for the right way or sebaliknya. mungkin Allah nak saya dekat denganNya.

sebab sejak jadi 'Exco Dakwah' tu lah saya mula kenal apa itu tarbiyyah, fikrah, dakwah.Ya. masa untuk saya menerima perubahan tu memang sangatlah lama. Tetapi adakah kerana ia payah???
Ya. sudah tentu. sebab yang payah itulah namanya bermujahadah. saya terpaksa berjinak-jinak dengan stokin kaki yang dulunya saya hanya terdetik jauh di sudut hati untuk memakainya tapi tak pernah terfikir yang saya akan pakai stokin kaki tu. masa mula-mula tu, sangatlah malu. Mulanya selepas perjumpaan dengan muslimin. Kami di-tazkirah. Katanya...apa guna kami nak ajak orang ke arah kebaikan, sedangkan kewajipan kami sendiri pun kami tak jalankan. so, takda beza juga lah dengan mad'u yang lain. Bukanah hendak menunjuk baik, tetapi sedar atas tanggungjawab sebagai insan yang sedang menggalas amanah ini. saya pada mulanya agak malu sebab saya antara sohibah yang tak pakai stokin. masih terngiang-ngiang kata-kata ketua muslimin kami;

"Kita ni nak seru orang lain ke arah kebaikan. Sedangkan diri kita sendiripun tak terpimpin lagi. Apa bezanya kita menyeru orang, padahal kita turut melakukannya? Ana nak mintak satu perkara daripada antum semua... ana nak mintak antum pakai tudung labuh bidang 60' tu memang agak susah kan. ana faham. tapi ana harap antum dapat bermula sikit-sikit. Pakailah stokin kaki dulu. Handsock. Sekurang-kurangnya kita tak seru orang lain ja. Kita juga perlu berubah. Ana juga..."

masa tu rasa terpana sangat-sangat. saya tunduk saja. malunya Ya Allah.... bukan tak nak. tapi belum bersedia lagi. tapi bila??? bila masanya dah bersedia?? baiklah. sebagai 'makmum' , WAJIB hukumnya saya ikut apa yang pemimpin suruh selagi tak bercanggah dengan syarak. lagipun memang itu perintah Allah. Saya saja yang tak ambil berat. Mungkin ini satu wadah yang Allah bagi free untuk saya berubah. Masa yang saya tangguh-tangguhkan kini telah tiba. masa cuba pakai stokin keluar dengan sandal, agak janggal sebab rasa macam semua orang tengah memerhatikan kaki saya. padahal saya tak sedar itu cuma helah syaitan nak hentikan 'micro penghjirahan' saya ini. memang ada kawan-kawan saya yang tegur, perli saya. masa tu lah saya rasa lemah sangat-sangat. tapi sebab takut ketua marah,saya pakai jugak.(tak sepatutnya begitu. sebab kita berubah kerana Allah.Bukan kerana manusia)

lepas tu, saya mula berjinak-jinak denga handsock pula. kalau dulu, certain-certain time saja yang saya akan pakai. sama ada baju kurung tu licin..atau singkat sikit.tapi tudung saya standard lah. tak labuh sangat.asalkan tutup bahagian depan. belakang tu pun memang tak tutup semua. malunya saya.

zaman demi zaman berlalu. Alhamdulillah semakin hari, semakin banyak benda yang Allah nak bagi tahu kat saya. tapi, itulah. iman manusia berdosa ni naik turun. ada masanya kita dekat dengan Allah. ada masanya kita lalai. saya juga begitu. saya takut. saya takut kalau-kalau 'penghijrahan' saya hanya separuh jalan.

nak berubah ni kita sangat-sangatlah memerlukan kekuatan dan keyakinan. hatta, nak labuhkan tudung seinci pun saya rasa gusar kadang-kadang. antara YA atau TIDAK. Entahlah. mungkin inilah liku-liku yang perlu ditempuhi tatkala kita nak berhijrah.

nak berubah ni bukanlah perkara yang mudah. bukan juga perkara yang susah. ingatlah, kita ada ALLAH. kita ada senjata (doa). kita pasti boleh. selagi mana kita adalah Islam, selagi itu kita akan terus kuat!! Ya... Yakinlah dengan janji Allah.

kita perlu kuat. sebab tak semua orang boleh terima keadaan kita tu. ada yang jenis memberi sokongan. tetapi ramai yang memandang pelik. tak apa. tak lama pun. percayalah. sampai satu masa, jemulah mereka.
menangislah bila perlu.carilah peluang sebanyak-banyaknya untuk berubah. biarlah orang memandang jelik. tidak salah pun. Kita kan ada Allah. Allah faham. Allah tahu. mengadulah kepada Allah. luangkan masa dengan Allah. di situlah kita akan dapat kekuatan. 
INSYAALLAH!!

macam seorang sahabat saya pernah berpesan

"Allah lebih suka benda yang sikit tapi istiqamah. Daripada buat banyak-banyak tapi separuh je. Takpe. Joinla program-program macam usrah, atau apa-apa yang boleh bagi tarbiyyah kat kita. Sebab sekarang ni kita tak macam dulu. Dulu, ada ustaz,ustazah nak marah-marah kita kalau tak join program-program tu. Tapi sekarang, semua kena cari sendiri. Usaha. InsyaAllah."
so, payah tak nak berubah?? memetik kata-kata Fatimah Syarha, biasanya benda yang mahal tu susah kita nak dapatkan. jadi, usaha kita pun perlulah se'mahal' benda yang kita nak kejar lah..... 

kepada saudara se-Islamku ..
janganlah pernah mengaku kalah untuk berubah. Kita umat akhir zaman. dah tak lama dah. Islam sangat-sangat memerlukan kalian bagi mengisi ruang kosong dalam barisan perjuangan Islam. siapa lagi yang nak bantu agama kita kalau bukan kita?? Allah sentiasa bersama kita....

ayuh kita sambung perjuangan Rasulullah SAW... 
ayuh teruskan perjuangan para sahabat...

BERUBAH???? JOMLA. (^^.)



No comments: