Tuesday, July 30, 2013

Baiti, Jannati. InsyaAllah :)

No comments:
السلام عليكم


Alhamdulillah. Masih lagi berkesempatan menatap, menghayati dan menghirup udara pinjaman Allah.

Firman Allah dalam surah Luqman, ayat 10:

Dia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu dan Dia biakkan padanya berbagai jenis binatang; dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat.

Gambar-gambar kenangan di sekitar kawasan rumah, Alhamdulillah.. Allah hidupkan tanaman-tanaman di sini dengan subur sekali..

  • Pokok Cempedak


  • Pokok Petai


  • Pokok Belimbing



  • Pokok Kelapa @ Nyior


  • Pokok Manggis


  • Pokok Pinang


  • Pokok Getah

  • Pokok Langsat

  • Pokok Rambutan

  • Pokok Serai


  • Pokok Jering


Dan, yang inilah tempat ayah membakar ikan / ayam / daging terutama waktu bulan Ramadhan. Buat juadah berbuka.... :)

Monday, July 29, 2013

Nukilan Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

No comments:
السلام عليكم


Wahai anakku,
Semasa engkau sering termenung dan murung, aku sedar kamu sekali lagi terkena masalah yang sama. Masalah engkau terlalu mudah membiarkan hatimu terikat pada seseorang.

Wahai anakku,
Sedarlah waktu hati engkau terikat pada seseorang, kamu akan melakukan segalanya untuk menggembirakan mereka dan membuat mereka senyum. Kamu akan terlupa mengenai kehendak kamu, kehendak orang lain menjadi keutamaan yang lebih tinggi daripada kehendakmu sendiri.

Tatkala ini, wahai anakku, engkau akan sentiasa memberi peluang kepada mereka, walaupun kamu tahu tidak berbaloi kerana tindakan mereka sering melukai hatimu. Kadang-kala mereka juga mengambil kesempatan pada engkau, dan kamu menjadi seorang yang lemah dan mudah dipengaruhi.

Tapi kerana rasa sayang di hati, wahai anakku, kamu merelakan dirimu dilayan sebegini, kerana kamu merasakan asalkan mereka tetap berada di dalam kehidupanmu, kamu dah cukup berpuas hati. Walaupun mereka mengecewakanmu berkali-kali, kamu tetap berada di sisi mereka waktu mereka memerlukan kamu. Engkau merasakan itulah kamu, dan itulah siapa kamu yang sebenarnya.

Ingatlah tatkala kamu terikat dengan seseorang, di hatimu sentiasa ada tempat untuk mereka. Sebab itulah kamu susah melepaskannya walaupun mereka merompak senyumanmu. 

Wahai anakku,
Aku sedar masalah kamu kerana aku juga pernah berkali-kali mengalaminya ketika waktu muda aku. Aku faham engkau malu bercerita pada aku mengenai perasaan di hatimu walaupun aku sedikit terhiris kamu merasakan aku tidak dapat memahami perasaanmu.

Ingatlah wahai anakku, kamu hanya insan biasa, dan kamu tidak mungkin dapat lari daripada terikat perasaanmu pada seseorang. Tapi kematangan dan pengalaman boleh membantu dalam menguruskan gelora emosimu tatkala kamu semakin membesar.

Aku nukilkan ini untuk engkau tahu aku sentiasa bersedia untuk mendengar. Usah rasa malu pada aku, kerana aku tidak akan mencemuh mahupun memandang rendah padamu kerana kamu anak kesayanganku.

Jika kamu susah bercerita pada aku, ceritalah pada Tuhanmu. Mohonlah Tuhanmu membuka hatimu dan memberikan petunjuk padamu. Pastikan ikatan kamu pada Tuhanmu melebihi segala ikatan dengan manusia, dengan itu kamu tidak akan mudah terjerat dengan gelora hatimu yang terikat pada seseorang yang tidak mengerti untuk menghayatimu.

Dan kongsilah nukilan ini pada sahabat handaimu jika kamu terasa ini seolah-olah terkena pada sanubari hatimu.

Senyum.

Sunday, July 28, 2013

#1 Mesir Kini

No comments:
السلام عليكم

Berikut merupakan beberapa gambar yang saya peroleh daripada page Mesir Kini di facebook. Tiada apa yang mampu dikatakan hanya doa sahaja yang mampu kita kirim kepada saudara-saudara kita di sana. Alhmdulillah, sudah ramai yang syahid!! Mereka telah 'selamat'. Kita?

hasbunallah wani'mal wakil

Serpihan sebahagian kepala (dan kesan darah) salah seorang demonstran (yang mulia). Semoga Allah kurniakan ganjaran syahid baginya.

Sumber : نبض رابعة

Van Ambulan ditembak - Sehingga ke tahap ini kegilaan mereka menembak!

Sumber : رابطة محبى جماعة الاخوان المسلمين ( انضم لنا )

Di Masjid Qa'ed Ibrahim, Iskandariah. Polis bersedia untuk menahan mereka (pro Mursi) yang dikepung.

Sumber : Twitter Yusuf Abdelbaky

Terkini : Jumlah mereka yang syahid sudah melebihi 200 orang! Lebih 3500 orang tercedera dan sebahagian dari mereka dalam keadaan kritikal.

Sumber : رابطة الاخوان بالعالم

Gerakan pembunuhan beramai-ramai sedang dilakukan kepada penyokong legitimasi sekarang oleh As Sisi.

..........

Hasbunallahu wani'mal wakil !

Sumber : نبض رابعة 

Penembak hendap dari bumbung-bumbung melepaskan tembakan peluru hidup kepada penunjuk perasaan anti-rampasan kuasa di Dataran Jundi Majhul, Madinah Nasr.

Sumber: RNN

KISAH MOTIVASI : BERHENTILAH MENJADI GELAS.

No comments:
السلام عليكم

Seorang guru sufi mendatangi seorang muridnya ketika wajahnya belakangan ini selalu tampak murung.

" Kenapa kau selalu murung, Nak ?
Bukankah banyak hal yang indah di dunia ini ?
Kemana perginya wajah bersyukurmu ? " sang guru bertanya.

" Guru, belakangan ini hidup saya penuh masalah. Sulit bagi saya untuk tersenyum.
Masalah datang seperti tak ada habis-habisnya," jawab sang murid muda.

Sang Guru terkekeh.
" Nak, ambil segelas air dan dua genggam garam. Bawalah kemari. Biar kuperbaiki suasana hatimu itu."

Si murid pun beranjak pelan tanpa semangat. Ia laksanakan permintaan gurunya itu, lalu kembali lagi membawa gelas dan garam sebagaimana yang diminta.

" Cuba ambil segenggam garam, dan masukkan ke segelas air itu," kata Sang Guru.

" Setelah itu cuba kau minum airnya sedikit." Si murid pun melakukannya. Wajahnya kini meringis karena meminum air asin.

" Bagaimana rasanya?" tanya Sang Guru.

" Mssin, dan perutku jadi mual," jawab si murid dengan wajah yang masih meringis.

Sang Guru terkekeh-kekeh melihat wajah muridnya yang meringis kemasinan.

" Sekarang kau ikut aku." Sang Guru membawa muridnya ke danau di dekat tempat mereka.

" Ambil garam yang tersisa, dan tebarkan ke danau." Si murid menebarkan segenggam garam yang tersisa ke danau, tanpa bicara. Rasa masin di mulutnya belum hilang. Ia ingin meludahkan rasa masin dari mulutnya, tapi tak dilakukannya. Rasanya tak sopan meludah di hadapan mursyid, begitu pikirnya.

" Sekarang, cuba kau minum air danau itu," kata Sang Guru sambil mencari batu yang cukup datar untuk didudukinya, tepat di pinggir danau.

Si murid menangkupkan kedua tangannya, mengambil air danau, dan membawanya ke mulutnya lalu meneguknya. Ketika air danau yang dingin dan segar mengalir di tenggorokannya, Sang Guru bertanya kepadanya,

"Bagaimana rasanya?"

"Segar, segar sekali," kata si murid sambil mengelap bibirnya dengan punggung tangannya. Tentu saja, danau ini berasal dari aliran sumber air di atas sana. Dan airnya mengalir menjadi sungai kecil di bawah. Dan sudah pasti, air danau ini juga menghilangkan rasa asin yang tersisa di mulutnya.

"Terasakah rasa garam yang kau tebarkan tadi?"

"Tidak sama sekali," kata si murid sambil mengambil air dan meminumnya lagi. Sang Guru hanya tersenyum memperhatikannya, membiarkan muridnya itu meminum air danau sampai puas.

"Nak," kata Sang Guru setelah muridnya selesai minum.

"Segala masalah dalam hidup itu seperti segenggam garam. Tidak kurang, tidak lebih. Hanya segenggam garam. Banyaknya masalah dan penderitaan yang harus kau alami sepanjang kehidupanmu itu sudah dikadar oleh Allah, sesuai untuk dirimu. Jumlahnya tetap, segitu-segitu saja, tidak berkurang dan tidak bertambah. Setiap manusia yang lahir ke dunia ini pun demikian. Tidak ada satu pun manusia, walaupun dia seorang Nabi, yang bebas dari penderitaan dan masalah."

Si murid terdiam, mendengarkan.

"Tapi Nak, rasa `masin' dari penderitaan yang dialami itu sangat tergantung dari besarnya 'qalbu' (hati) yang menampungnya. Jadi Nak, supaya tidak merasa menderita, berhentilah jadi gelas. Jadikan qalbu dalam dadamu itu jadi sebesar danau."

Semoga dapat menginspirasi kita semua.. dan menjadikan hati kita semua seluas danau.. Amiin..

*copypaste*

Thursday, July 18, 2013

BERUBAH....PAYAH ATAU TIDAK??

No comments:
السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم 

Bless me

dengan izin ALLAH, aku menulis...

dengan kalimah
"LA ILAHA ILLALLAH... MUHAMMAD RASULULLAH"

insyaAllah.. kita dah 'update' iman kita hari ni.

BERUBAH....PAYAH ATAU TIDAK??


sesungguhnya di dalam hati manusia itu PASTI akan ada naluri untuk berubah. biarlah sekecil mana pun terdetik, bersyukurlah... pintu hati anda telah diketuk. ya.. hati. hati manusia yang saban hari dicalit, dipalit dengan kekotoran.. astaghfirullah..

kasihan. pulangkanlah ia kepada fitrah. hati kita dah cukup-cukup menderita dengan semua ini. ia milik Allah. sudah pasti ia tahu ke mana sepatutnya ia berada. sama ada dalam samar kejahilan atau sinar keimanan.... 


saya mengaku. saya cemburu melihat sahabat-sahabat lain di matrikulasi yang bertudung labuh. subhanallah. pernah atau tidak anda terfikir...

"Ya Allah... bilalah aku nak jadi macam diorang tu.."

selalu. kan? kan? kan? tapi, bila cermin balik... 

"Tapi..aku ni bukan baik macam diorang..."

cuma sometimes tu saja kita buat-buat tak tahu. namun, ada juga manusia yang tidak memandangnya sebagai suatu keindahan. mereka selalu sahaja mencari kelemahan-kelemahan yang ada pada diri si tudung labuh. Ya. mereka juga manusia seperti kita yang lain. Manusia. InsanTak sempurna.
mereka juga sedang berubah. mereka juga terduga. macam kita. janganlah tudung labuh itu dipersalahkan.kerana kadangkala yang brsalah adalah sikap manusia itu sendiri. kasihan... TUDUNG pula menjadi mangsa. tapi.... untung juga diorang sebab at least, dosa-dosa disebabkan membuka aurat mereka dah 'SELAMAT'.
...
..
.
tapi kita??? belum tentu kan...
siriyes. saya bukanlah seorang yang alim,bukan juga yang dipandang warak. sometimes memang rasa nak jatuh sangat-sangat tambah-tambah bila kita nak berubah...ada ja dugaan yang mendatang.
pernah satu ketika dulu saya jahil. masa tu saya belum tahu mana yang boleh, mana tak buleh. dalam erti kata yang mudah... HALAL & HARAM.
masa tu saya 'kena' agak teruk terutama dengan pihak muslimin. saya banyak buat silap.banyak sangat perkara-perkara yang tak sepatutnya saya buat, tapi saya buat. sebab waktu tu saya merupakan salah seorang daripada 'Exco Dakwah' di sekolah.Tak. Mereka tak direct terus dengan saya. cuma saya dapat rasakan yang diri saya ni tak macam sohibah yang lain. Baik, sopan. saya selalu membandingkan diri saya dengan mereka. Saya sendiri bingung. macam manalah saya boleh terpilih untuk menjadi sebahagian daripada mereka. tapi masa tu saya ingat nak jadi 'Exco Dakwah' ni kena tegur-tegur orang couple saja. ataupun denda orang lewat ke surau, ataupun buat sportcheck kat asrama. tak tahu pula sebenarnya nak pegang amanah tu begitu berat. saya sendiri keliru sama ada amanah yang Allah bagi tu musibah ataupun anugerah.hanya saya yang bakal menentukan. either I use it for the right way or sebaliknya. mungkin Allah nak saya dekat denganNya.

sebab sejak jadi 'Exco Dakwah' tu lah saya mula kenal apa itu tarbiyyah, fikrah, dakwah.Ya. masa untuk saya menerima perubahan tu memang sangatlah lama. Tetapi adakah kerana ia payah???
Ya. sudah tentu. sebab yang payah itulah namanya bermujahadah. saya terpaksa berjinak-jinak dengan stokin kaki yang dulunya saya hanya terdetik jauh di sudut hati untuk memakainya tapi tak pernah terfikir yang saya akan pakai stokin kaki tu. masa mula-mula tu, sangatlah malu. Mulanya selepas perjumpaan dengan muslimin. Kami di-tazkirah. Katanya...apa guna kami nak ajak orang ke arah kebaikan, sedangkan kewajipan kami sendiri pun kami tak jalankan. so, takda beza juga lah dengan mad'u yang lain. Bukanah hendak menunjuk baik, tetapi sedar atas tanggungjawab sebagai insan yang sedang menggalas amanah ini. saya pada mulanya agak malu sebab saya antara sohibah yang tak pakai stokin. masih terngiang-ngiang kata-kata ketua muslimin kami;

"Kita ni nak seru orang lain ke arah kebaikan. Sedangkan diri kita sendiripun tak terpimpin lagi. Apa bezanya kita menyeru orang, padahal kita turut melakukannya? Ana nak mintak satu perkara daripada antum semua... ana nak mintak antum pakai tudung labuh bidang 60' tu memang agak susah kan. ana faham. tapi ana harap antum dapat bermula sikit-sikit. Pakailah stokin kaki dulu. Handsock. Sekurang-kurangnya kita tak seru orang lain ja. Kita juga perlu berubah. Ana juga..."

masa tu rasa terpana sangat-sangat. saya tunduk saja. malunya Ya Allah.... bukan tak nak. tapi belum bersedia lagi. tapi bila??? bila masanya dah bersedia?? baiklah. sebagai 'makmum' , WAJIB hukumnya saya ikut apa yang pemimpin suruh selagi tak bercanggah dengan syarak. lagipun memang itu perintah Allah. Saya saja yang tak ambil berat. Mungkin ini satu wadah yang Allah bagi free untuk saya berubah. Masa yang saya tangguh-tangguhkan kini telah tiba. masa cuba pakai stokin keluar dengan sandal, agak janggal sebab rasa macam semua orang tengah memerhatikan kaki saya. padahal saya tak sedar itu cuma helah syaitan nak hentikan 'micro penghjirahan' saya ini. memang ada kawan-kawan saya yang tegur, perli saya. masa tu lah saya rasa lemah sangat-sangat. tapi sebab takut ketua marah,saya pakai jugak.(tak sepatutnya begitu. sebab kita berubah kerana Allah.Bukan kerana manusia)

lepas tu, saya mula berjinak-jinak denga handsock pula. kalau dulu, certain-certain time saja yang saya akan pakai. sama ada baju kurung tu licin..atau singkat sikit.tapi tudung saya standard lah. tak labuh sangat.asalkan tutup bahagian depan. belakang tu pun memang tak tutup semua. malunya saya.

zaman demi zaman berlalu. Alhamdulillah semakin hari, semakin banyak benda yang Allah nak bagi tahu kat saya. tapi, itulah. iman manusia berdosa ni naik turun. ada masanya kita dekat dengan Allah. ada masanya kita lalai. saya juga begitu. saya takut. saya takut kalau-kalau 'penghijrahan' saya hanya separuh jalan.

nak berubah ni kita sangat-sangatlah memerlukan kekuatan dan keyakinan. hatta, nak labuhkan tudung seinci pun saya rasa gusar kadang-kadang. antara YA atau TIDAK. Entahlah. mungkin inilah liku-liku yang perlu ditempuhi tatkala kita nak berhijrah.

nak berubah ni bukanlah perkara yang mudah. bukan juga perkara yang susah. ingatlah, kita ada ALLAH. kita ada senjata (doa). kita pasti boleh. selagi mana kita adalah Islam, selagi itu kita akan terus kuat!! Ya... Yakinlah dengan janji Allah.

kita perlu kuat. sebab tak semua orang boleh terima keadaan kita tu. ada yang jenis memberi sokongan. tetapi ramai yang memandang pelik. tak apa. tak lama pun. percayalah. sampai satu masa, jemulah mereka.
menangislah bila perlu.carilah peluang sebanyak-banyaknya untuk berubah. biarlah orang memandang jelik. tidak salah pun. Kita kan ada Allah. Allah faham. Allah tahu. mengadulah kepada Allah. luangkan masa dengan Allah. di situlah kita akan dapat kekuatan. 
INSYAALLAH!!

macam seorang sahabat saya pernah berpesan

"Allah lebih suka benda yang sikit tapi istiqamah. Daripada buat banyak-banyak tapi separuh je. Takpe. Joinla program-program macam usrah, atau apa-apa yang boleh bagi tarbiyyah kat kita. Sebab sekarang ni kita tak macam dulu. Dulu, ada ustaz,ustazah nak marah-marah kita kalau tak join program-program tu. Tapi sekarang, semua kena cari sendiri. Usaha. InsyaAllah."
so, payah tak nak berubah?? memetik kata-kata Fatimah Syarha, biasanya benda yang mahal tu susah kita nak dapatkan. jadi, usaha kita pun perlulah se'mahal' benda yang kita nak kejar lah..... 

kepada saudara se-Islamku ..
janganlah pernah mengaku kalah untuk berubah. Kita umat akhir zaman. dah tak lama dah. Islam sangat-sangat memerlukan kalian bagi mengisi ruang kosong dalam barisan perjuangan Islam. siapa lagi yang nak bantu agama kita kalau bukan kita?? Allah sentiasa bersama kita....

ayuh kita sambung perjuangan Rasulullah SAW... 
ayuh teruskan perjuangan para sahabat...

BERUBAH???? JOMLA. (^^.)



Saturday, July 13, 2013

Sistem Pembelajaran Matrikulasi

No comments:
السلام عليكم

Program matrikulasi untuk student sains terbahagi kepada PST (Program Satu Tahun), PDT (Program Dua Tahun). Students akaun pulak cuma satu tahun sahaja.

Untuk pelajar sains tak kiralah PST mahupun PDT, masing-masing akan dibahagikan kepada tiga modul. Pembahagian modul biasanya akan diberi dalam sehari dua sebelum bermulanya sesi pembelajaran. 

Berikut adalah subjek-subjek yang akan diambil oleh pelajar mengikut modul masing-masing.


MODUL 1
  • Biologi
  • Physics
  • Mathematics
  • Chemistry
  • English
  • Kemahiran Dinamika (Sem1)
  • Pendidikan Islam (Sem 1)
  • Kokurikulum (Sem2)

MODUL 2
  • Physics
  • Mathematics
  • Chemistry
  • Computer Science
  • English
  • Kemahiran Dinamika (Sem1)
  • Pendidikan Islam (Sem1)
  • Kokurikulum (Sem2)

MODUL 3
  • Biology
  • Mathematics
  • Chemistry
  • Computer Science
  • English
  • Ko-kurikulum (Sem1)
  • Pendidikan Islam (Sem2)
  • Kemahiran Dinamika (Sem2)

PERAKAUNAN
  • Akaun
  • Ekonomi
  • Bisnes
  • Mathematics
  • English
  • Ko-kurikulum (Sem1)
  • Pendidikan Islam (Sem2)
  • Kemahiran Dinamika (Sem2)
Jadual kelas akan ditampal pada bahagian papan kenyataan Unit Peperiksaan di kawasan Bangunan Dewan Kuliah. Apa-apa maklumat berkaitan dengan peperiksaan semuanya akan ditampal pada papan kenyataan tersebut.

Bagi peperiksaan MUET pulak, bagi pelajar PST dan Perakaunan akan ambil exam pada Semester 1. Manakala PDT akan ambil masa Semester 2.

Para pelajar akan dibahagikan kepada beberapa Kuliah mengikut modul. Satu kuliah pula terdiri daripada beberapa Praktikum.

Praktikum merupakan gabungan dua kelas tutoran. Kira-kira 20+ dalam satu praktikum.

Bagi pelajar sains, subjek-subjek seperti Fizik, Kimia, Biologi dan Sains Komputer terbahagi kepada 3 kelas:
  • Tutorial
  • Amali
  • Kuliah
Pelajar akaun pula ada dua :
  • Tutorial
  • Kuliah
apa-apapun, Semoga Berjaya!! Selamat Menyambung Pelajaran ke Matrikulasi :)

Thursday, July 4, 2013

Rahsia Bilangan Rakaat Solat Mangikut Teori Fizik

1 comment:
   السلام عليكم


 Tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iaitu cas positif dan cas negatif. Setiap hari badan kita kita banyak menggunakan tenaga. Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu, cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh. Bilangan rakaat yang berbeza dalam solat bertindak menyeimbangkannya. 


SUBUH
Apabila bangun subuh, badan akan berasa segar dan sihat setelah berehat beberapa jam. Ketika ini, tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit sahaja proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Oleh sebab itu, solat Subuh hanya didirikan dua rakaat sahaja.

ZUHUR DAN ASAR
Setelah seharian tubuh bekerja, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas yang lebih banyak. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat Zuhur didirikan empat rakaat bagi memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dalam tubuh. Sepertimana solet Zuhur, empat rakaat solat Asar yang dikerjakan juga akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

MAGRIB
Waktu selepas Asar adalah waktu tamat bekerja dan kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Solat Maghrib dikerjakan sebanyak tiga rakaat sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding dua waktu solat sebelumnya.

ISYAK
Malam adalah waktu untuk istirehat dan kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak. Umat Islam digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan Tahajjud di sepertiga malam. Oleh itu, solat Isyak sebanyak empat rakaat berfungsi menstabilkan cas dalam nadan dan memberikan tambahan tenaga untuk kita bangun malam (qiyamullail).

SUMBER: MAJALAH Q&A EDISI KE-7.