Thursday, February 28, 2013

Usrah a.k.a Bulatan Gembira... (best ke?)

السلام عليكم


Pertama sekali mendengar perkataan "usrah" ni, ia seolah-olah amat janggal. dulu-dulu kalau join pun mungkin sebab terpaksa. namun, di sebalik usrah ni lah tersingkap seribu satu rahsia yang amat istimewa.

sebenarnya 'USRAH' merupakan perkataan yang berasal dari bahasa Arab yang bermaksud "KELUARGA". nak berusrah ni.. ada rukun-rukunnya jugak..

*taaruf
*tafahum
*takaful



#Pengalaman

masa dulu-dulu kat sekolah, 'USRAH' ni ibarat 'benda alah' bagi sesetengah orang sebab ia adalah satu program yang pihak BADAR anjurkan dan semua wajib join. jadi, bila sesuatu perkara ni kita lakukan bukan atas kehendak kita, maka tak adalah kesannya terhadap hati. dengar ja ada usrah, semua jadi lemah semangat. 

tapi, bila usia dah menginjak ni... dan bila dah melangkah keluar dari sekolah, program-program macam ni dah kurang. maksudnya, kita sendiri yang kena cari. Memang, sekarang ni terutama bila dah masuk alam IPT/ Kolej / Pekerjaan.. program-program macam ni, dah takda siapa-siapa yang nak suruh-suruh lagi dah. masa ni kita sendiri yang akan rasa tak kena dekat situ, tak kena dekat sini.

mungkin inilah tandanya jiwa kita kering kontang. kurangnya tarbiyyah terhadap jiwa kita. kadangkala bila kita dilanda musibah atau masalah, kita rasa kosong. macam segala-galanya HILANG. saat kita lemah, takda siapa-siapa yang nak bangunkan kita semula. kawan-kawan?? mereka ada tapi kadangkala jiwa kita tak terisi pun. kita gembira bersama mereka, tapi, perkara-perkara yang gembira itu kadangkala tak mampu membuatkan kita menjadi tenang. pernah sesekali kita terasa seperti jiwa meronta-ronta.macam ada sesuatu yang tak kena.

#USRAH... ada apa pada usrah ni??



USRAH... pada mulanya nak join rasa malu sangat-sangat. mungkin ramai yang ingat usrah ni hanya untuk geng-geng alim, waro', tudung-tudung labuh, berjubah, pakai ketayap, serban bla..bla..bla... Kan???
tapi, kita perlu ingat, Islam bukanlah begitu. Hatta Allah SWT sendiri tak pernah menilai rupa fizikal kita, hanya ketakwaan, iman dan kebergantungan kita kepada-Nya menjadi kayu ukur dalam meraih tempat tertinggi di sisiNya... Inikan pula usrah yang mana kita semua ni makhlukNya. Ahli-ahli usrah yang selama ini saya kenali juga bukanlah dalam kalangan mereka yang merasa diri mereka sempurna. bahkan, mereka sentiasa saling bergantung antara satu sama lain dalam membina kekuatan diri. banyak perkara-perkara yang dikongsi bersama. secara tak sedar, Alhamdulillah ukhuwah kita telah terjalin. banyak sangat nasihat, tarbiyyah, dan muhasabah yang diperoleh. bila berjauhan dari keluarga, hati kita terisi. Menambah rasa cinta kita kepada Allah, Rasulnya dan saudara seMuslim..insyaAllah.

bila join usrah inilah yang telah banyak membuka mata saya tentang isu Palestin yang selama ini saya hanya dengar sahaja. tidak mendalami apatah lagi hendak memahami. bagaimana usia muda ini begitu berharga dalam memperjuangkan Islam sebagai agama kita. 

dari usrah ini jugalah Allah telah menyatukan hati-hati yang berkumpul demi menggapai redhaNya. InsyaAllah, bila bersama terasa tenang sangat. saat kita rasa jatuh, bersama-sama mereka bangunkan dengan kekuatan yang Allah kurniakan melalui ukhuwah tersebut.

memanglah malu nak join masa mula-mula tu sebab bila nak duduk dalam bulatan, tengok saja muka-muka 'adik-beradik' yang lain macam suci-suci belaka. rasa rendah sangat-sangat.. malunya. 

namun, alhamdulillah.. dari sini lah perjalanan mengenalNya bermula. saya dapat rasakan bagaimana indahnya nikmat persaudar

aan Islam ini bila kita sama-sama berkumpul.


Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh. (4)AsSaff:004


mungkin ada yang berpendapat join usrah ni membazir masa, boring, mengantuklah. tapi, bila kita buat sesuatu di jalan Allah, ins

yaAllah kita takkan rasa semua tu.


Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu. Muhammad;007


sebagaimana kita... hati juga perlukan makanannya. tunaikanlah hak-hak nya. jangan biarkan jiwa kita kontang. basahkanlah dengan zikrullah (mengingati Allah) nak mengingati Allah bukanlah bermakna kita kena  duduk berzikir siang dan malam semata-mata. Semua pekerjaan yang kita niatkan kerana Allah, insyaAllah ia juga boleh mengingatkan kita kepada Allah. banyakkan menghadiri majlis-majlis ilmu. seperti mana ia juga merupakan salah satu daripada taman-taman syurga... Specialnya kita!!

sebelum mengakhiri artikel, saya nak kita sama-sama bermuhasabah semula. alangkah istimewanya kita. nikmat yang Allah beri pada saat ini kita boleh menggunakannya untuk membantu agama kita, ISLAM. banyak sangat-sangat program-program yang boleh menambahkan rasa keimanan kta terhadap Allah. Banyak sangat peluang untuk kita mendalami ilmi agama. kita bebas daripada penjajah. masa lapang kita sudah banyak yang terbuang. lihatlah, saudara kita... adik-adik kita di Palestin. siang dan malam bertungkus-lumus mempertahankan 'warisan kita-Bumi Anbiya' . jiwa mereka kebal. malamnya pasti tidak lena. memikirkan methode untuk menyelamatkan agama kita. kita??? aman, merdeka... masa kita sudanh banyak dibuang untuk melakukan maksiat.. astaghfirullah... 








ramai pemuda pemudi di sini yang menangis kerana putus cinta. Mereka?? sudah pasti kerana agama.
kita siang dan malam sibuk mempertahankan ini tak cukup, itu tak cukup,.. mereka di sana?? tidak pernah ada yang cukup jika kita lihat, namun, nilai syukur pada ALLAH sangatlah tinggi.

betul bukan?? jomlah!! kita selamatkan maruah agama ini!! Yakinlah Allah ada bersama kita.



sebelum saya menoktahkan artikel ini, marilah kita hayati Firman Allah ini :



ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلاً۬‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat); (2) al-Mulk;002












sekian... :) FreePalestine!!

No comments: