Saturday, February 2, 2013

Babak : "listen"

السلام عليكم

hari ni bukan nak bercakap hal-hal politik..tapi nak kongsikan sedikitlah tentang isu "listen..listen..listen".

ya, sememangnya isu ni dah lama menjadi buah mulut kita semua. cuma nak kongsi sedikitlah bagaimana perasaan saya waktu tu sewaktu berada di sana.

saya bukanlah student UUM. Namun, beberapa hari sebelum berlangsungnya program tersebut, kolej kami ada membuka peluang kepada beberapa orang pelajar yang berminat untuk menyertai sebuah program di Universiti Utara Malaysia. Katanya "Ceramah Wanita". Memang tak tahu pula akan ada kaitan dengan politikus ni semua. Hampir 2 buah bas yang membawa pelajar kolej ke UUM. Jarak tidaklah jauh sangat. Sebelum kami ke sana, ada makluman bahawa kami akan mendapat T-Shirt percuma jika ke sana. Semua pelajar kolej kami yang ke sana semuanya pelajar perempuan. Almaklumlah kan.. dah nama pun "Ceramah Wanita"

Kami bertolak kira-kira pukul 7.30 pagi dan sampai di UUM pada pukul 8.30 pagi kalau tak salah. Kami diberi nombor cabutan bertuah serta kupon makanan. Makanan percuma untuk sarapan dan tengahari. Sememangnya 'menguntungkan'. Tiba-tiba baru terbaca nama penuh program di bahagian kupon tersebut; 

"SUARA MAHASISWA: SEIRINGKAH MAHASISWA/I DENGAN POLITIK?"

rupa-rupanya.... barulah kami tahu agenda yang sebenarnya. Ada beberapa buah IPTA lain yang berdekatan turut dijemput menghadiri program tersebut. selepas bersarapan, kami masuk ke dalam dewan kerana forum tersebut akan bermula pada jam 10 pagi.

lepas ambil tempat.. tetamu-tetamu kehormat pun masuk..
........
....
FORUM BERMULA

tak nak panjang cerita, antara intipati-intipati pada awalnya sememangnya membicarakan soal wanita, perkahwinanlah, itu dan ini.. ada slideshow kat bahagian sisi dewan. 

tak lama kemudian barulah nampak apa yang sebenarnya nak disampaikan.
tiba-tiba ada video pasal BERSIH 2.0. 

saya masih ingat dialognya
"Kita bukan nak berbicara tentang BERSIH ni. Tapi, bagaimana tergamak hati seorang wanita mengheret anak kecilnya ke perhimpunan tersebut? Ada yang memarahi polis tindakan mereka. Tapi, di mana sifat peindung seorang wanita? Bapa budak kecil tu.. Kalau nak pergi, pergi tak payah bawa anak isteri tu...so on.."
(isn't 100% . tapi lebih kurang macam tu la..)

lepas tu, masuk pasal kenyataan saudari Izzah, Dr Rohaya Mohamed.. semuanya soal wanita la.. 
kemudian barulah masuk pasal politik..

dan, saya lupa nak bagi tau. sebelum bermula majlis, kami berkali-kali diingatkan bahawa di akhir program akan ada cabutan bertuah yang menawarkan kira-kira 10 unit Samsung Galaxy Note kepada mereka yang bertuah. mau tak mau, kenalah tunggu di situ sampai program tamat. (siapa tak mau android free?)

sampai sesi soal jawab, ada dua orang pelejar lelaki yang bangun. namun tiada isu hangat yang timbul. selesai sahaja sesi tersebut, tibalah ke slot 'FREE SAMSUNG GALAXY NOTE".


tiba-tiba ada seorang pelajar perempuan India yang minta izin untuk memberikan pendapat. Cik Moderator pun turun dan bersalaman dengan pelajar tersebut. kiranya mereka bercakap bertentangan. sewaktu pelajar india tersebut  memberikan pendapat... dia ada menyuarakan soal  sistem pendidikan di Malaysia, PTPTN, penglibatan mahasiswa dengan politik dan Ambiga.

dewan gamat seketika dengan tepukan dan sorak sorai. keadaan agak tegang. kami yang mendengar pun agak takut. sebab tak biasa duduk dalam situasi tersebut. rasa macam nak cabut keluar pulak.

tiba-tiba mula lah babak "Listen" tersebut.

boleh tengok kat sini

kenyataan pelajar India tersebut disangkal. Dia didakwa 'kurang beradab' ketika menyuarakan pendapatnya.

sekali lagi dewan riuh rendah dengan tepukan.

kami bingung.. mereka menyebelahi siapa?

sampailah pelajar India tu keluar dewan, barulah babak panas tersebut berakhir dan mulalah slot 'Samsung Galaxy Note Free'

habis semua hadiah-hadiah free diberikan.. kami keluar makan tengahari. berkaitan dengan t-shirt free yang dijanjikan, kami perlu mengisi borang maklumbalas terlebih dahulu dan menyerahkan kapada AJK yang bertugas.yang peliknya, dalam borang tu ada ruang "KAWASAN MENGUNDI".. perlu ke???

ntahlah.. apa2pun.. hal ni dah berlalu. dan biarlah mereka yang lebih arif menilai perkara ini.. saya masih setahun jagung untuk bercakap pasal politikus semua ini...

sekian.. terima kasih. :)

3 comments:

  1. tinnini ada kat situ ka?? under sapa?? xtw pun kata p uum

    ReplyDelete
  2. tinnini ada kat sana ka?? p under sapa, xtw pun,.

    ReplyDelete
  3. hm.. ada bg nama pon last mnute. xclap under cik ita. rmai yg xtau pn..

    ReplyDelete