Tuesday, December 25, 2012

Dengarlah Hati Berbicara

السلام عليكم

______________________________________________________________________



Allah Ya Rahim…Allah itu Maha Penyayang… bukti? Nah,lihatlah wahai saudara-saudaraku… renunglah sedalam-dalamnya… aku nukilkan khas buat kalian agar sama-sama kita bermuhasabah dalam mendepani kehidupan…
Kerana cinta Allah kepada hamba-hamba-Nyalah kita masih lagi diberi kesempatan untuk menumpang setiap detik kita di atas bumi-Nya ini,
Kita masih berkesempatan untuk menghirup udara ciptaan-Nya ini tanpa perlu membayar walau sesen pun,
Kita masih lagi dapat menggunakan pancaindera yang diberi untuk meniti saki-baki kehidupan ini,
Kita masih lagi diberi kesempatan waktu untuk bermuhasabah akan segala amalan kita selama ini,
Moga-moga  kita menggunakan kesempatan yang diberi untuk kembali ke jalan-Nya,
Mogakan bertaut cinta antara seorang hamba dan pencipta-Nya,
Agar…kita sedar betapa kerdilnya kita di muka bumi ini,
 Agar kita sedar betapa kita amat memerlukan Allah,tuhan pencipta sekalian alam,
Agar kita beribadah kepada-Nya di setiap detik yang kita lalui….
Akan tetapi kita sering alpa dan leka!
Mencintai duniawi yang sebenarnya cuma sementara,
Kita terlalu mengagung-agungkan insan lain yang hanyalah serupa sahaja dengan kita,
Kecantikan di dunia dikejar, sedangkan keindahan mencintai-Nya tiada dipandang!
Beginikah sikap kita terhadap Allah pencipta segala-galanya ini?
Kita sering sahaja merungut disaat Allah menguji kita,
Tanpa menyedari bahawa segala kesenangan yang dinikmati selama ini adalah pemberian-Nya,
Kita sering sahaja menyisihkan mereka yang dianggap tidak bersefahaman dengan kita, kerana rasakan mereka kurang dan tidak seperti kita,
Akan tetapi kita terlupa seketika bahawa Allah bisa merubah segala-galanya,
Kita berbangga dengan kekayan dan kesenangan yang diberi,
Sedangkan Allah itu Maha Kaya……tiada tertandingi oleh sesiapa pun bahkan Qarun,
Ya Allah…terima kasih atas segala-galanya,
Sungguh!! Ya Allah… aku masih belum sempurnakan cintaku pada-Mu..
Sedangkan Engkau begitu banyak mengasihiku hingga tak terhitung dek jari-jemariku….
Aku begitu hina Ya Allah!!
Aku tak menyedari pun yang selama ini Engkau telah memberikanku segala-galanya walau tak dipinta, tetapi aku sering meninggalkan apa yang Engkau pinta…
Hanya beribadah kepada-Mu pun tak terlaksana sepenuhnya…
Oleh itu Ya Allah…. Engkau berikanlah aku secebis ruang untukku mencintaimu….
Aku sedar….hatiku begitu kotor, diriku begitu hina,
Aku tak layak untuk meminta-minta dari-Mu Ya Allah..
Akan tetapi Engkau amat mengasihi hamba-Mu yang sering meminta daripada Mu Ya Allah…
Berikanlah aku sedikit Nur….. Berikan aku kesempatan untukku kembali bertaut pada jalan-Mu,
Berkatilah apa yang ku pinta ini Ya allah….
Mogakan tercapai hasratku untuk menjadi penghuni jannah-Mu,
Jauhkan ku dari neraka-mu Ya Allah,
Tetapi aku sedar.. aku tak layak untuk menghuni syurga-Mu itu,
Aku…hamba yang keji ini.sering meminta-minta sesuatu…
Sedangkan aku tak banyak memberi…
Ya Allah…terimalah Ibadahku ya Allah…
Pimpinlah daku,
Tunjukkanlah apa yang baik buatku, jauhkanlah apa yang buruk bagiku,
Agar aku dapat mencapai mardhatillah…
Amin…ya Rabbal A’laminn….
Sadiqatiku sekalian…… sesungguhnya kita amat beruntung kerna masih diberi kesempatan untuk melihat apa yang terbaik buat kita..

No comments:

Post a Comment