Sunday, August 12, 2012

Newton's Laws of Motion dan Kita

السلام عليكم

fizik lagi... sebelum tu, rasanya sempat lagi nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL KAREEM.. kejarlah apa yang patut, tunaikan ibadah-ibadah yang terbantut....

????

baiklah, berbalik kepada Newton. Siapakah Newton? hm, tak berapa tahu sangat tapi apa yang pasti beliau merupakan seorang ahli Fizik yang suka mengeluarkan teori-teori yang student kena hafal kalau nak pass exam. tapi, disebabkan teori beliau jugaklah dah kita dapat meneroka natural phenomenon. (*natural phenomenon = fizik).

baiklah, memandangkan hari khamis lepas baru tamat UPS (ujian pertengahan semester).... jadi insyaAllah nak kongsi sikit la tentang laws of motion yang telah dihafal. tapi yang masuk dalam silibus saja la. tapi la ni bukan nak cakap pasal fizik sangat. cuma nak kaitkan sikit ja pasal laws tu dengan kehidupan kita terutamanya pelajar lah. okay, Newton's Laws of Motion ada 3 yang saya belajar. tapi maafla sebab teori-teori ni dihuraikan dengan kefahaman yang agak songsang dari teori fizik.

AN OBJECT AT REST WILL REMAIN AT REST


nampak tak??? an object at rest will remain at rest. maksudnya, bila kita dah malas, satu benda pun tak jadi kerja. iyalah, kalau dah nak study, tapi badan masih terbungkang atas katil, jadi kerja ka?? nak buat kerja sekolah, tutorial, assingnment, lab report lagi.... kalau takdak usaha macam mana kerja nak berjalan??? lepas tu bila cikgu mintak. hah baru nak menggelabah. lepas ni buat sapa-sapa yang study tiba-tiba ada kawan cakap macam ni...

" Ek eleh, dok buat rajin pa tak tau. Relaxla.. exam bukannya esok pun. Lambat lagi."

diam ja... tunggu la esok lusa mesti dengar dia cakap macam ni pulak..

"Alamak!! Macam mana ni??? Kerja berlambak. Stress!! Stress!!"

hah... tu la. lepas tu cakap slow-slow dekat dia..

" An object at rest will remain at rest."

mesti berkerut-kerut kening dia kan.. tak paham apalah falsafah yang keluar pulak tu.

firman Allah dalam surah ar-Ra'du ayat 11;


لَهُ ۥ مُعَقِّبَـٰتٌ۬ مِّنۢ بَيۡنِ يَدَيۡهِ وَمِنۡ خَلۡفِهِۦ يَحۡفَظُونَهُ ۥ مِنۡ أَمۡرِ ٱللَّهِ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ‌ۗ وَإِذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِقَوۡمٍ۬ سُوٓءً۬ا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۥ‌ۚ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِۦ مِن وَالٍ
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya. (11)

kita highlight kan pada ayat Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri .
nampak tak lagi? kalau diri sendiri tak dak inisiatif nak berubah atau melakukan sesuatu, sapa yang akan tolong kita kalau bukan diri kita sendiri. takkan nak suruh kawan tolong genggam tangan kita sambil pegang pensel/pen lepas tu buat tutorial / homework kita?? macam budak-budak kan.. dalam doa kita menadah tangan bermohon supaya Allah permudahkan segala urusan, melapangkan segala pekerjaan... sedangkan lepas berdoa tak da apa pun usaha daripada diri kita. bolehka macam tu??? cuba jawab. baiklah, kita teruskan dengan Newton's 2nd Law of Motion..

F = ma
 secara ringkasnya, F = ma  la. sebab dia punya law panjang sangat nak tulis. mesti tak faham kan. baiklah,


 F ; force, 

m ; mass of the object

a ; acceleration
maksudnya Force sama jugak mass darab ngan acceleration. dari segi psikologinya kalau tak da acceleration maka force sama dengan zero. baiklah, sebagai seorang pelajar ataupun orang dewasa mahupun sesapa saja, 'force' merupakan perencah dalam kehidupan. bak kata saya, ibarat herba. sebabnya herba ni kadangkla orang tak suka sebab pahit, tetapi ia memberi impak positif kepada diri kita. tapi sejauh mana 'force' buleh bagi kesan yang baik??? jawapannya selagi mana kita menjadikannya sebagai suatu perkara yang mendatangkan kesan positif. tapi semua orang tak suka 'force'. padahal mereka tak sedar pun kadangkala bila ada force lah hidup kita mengalami acceleration. acceleration pula ibarat kemajuan ataupun titik perubahan terhadap diri kita.



baiklah. cuba bayangkan sekarang cuti sekolah. lepas subuh, mata berat sangat. rasa macam nak tidur balik. tapi, kita tahu kalau tidur balik, mesti nanti bangun lewat. dalam hati nak buat macam-macam kerja. tapi demi melayan nafsu....kita pun nak tidur sebentar. apa kata kalau letak 'force' sikit dalam diri?? cuba paksa diri tangok. jangan layan sangat mengantuk tu. ada hasil tak?? mesti ada. kalau dah mengantuk tu, ambil la inisiatif dengan melakukan perkara-perkara yang mampu menyegarkan minda dulu sebelum nak study ka..apa ka. kan??

barulah ada "acceleration" dalam diri. baiklah, kita tiba ke law yang terakhir.

EVERY ACTION HAVE REACTION

law ni paling simple dan best. lepas ni boleh la tulis besar-besar dekat kertas A4 kemudian tampal dekat pintu almari atau dinding bilik ka... asalkan kita TERmotivasi setiap kali TERnampak kata-kata ni. sesuai juga dilekatkan di palang katil. sebab bila malas nak bangun, "every action have reaction" tadi seolah-olah berkata kepada kita..."lantak kaulah kau nak bangun ke tak mau!! nanti kau jugak yang nak kena marah, kau jugak yang nak stress!! kau jugak yang nak tunggang langgang bila nak exam!! iyalah, kan setiap perbuatan ada kesannya. kalau kau nak tidur terus, kesannya kerja kau semuanya terbengkalai. esok lusa baru nak sibuk pinjam kerja orang nu, tutorial orang ni, assignment dia tu, lab report dia ni... padan muka!!"



Bukk!! ibarat sedas penampar TER melayang ke pipi. lantas, atas kesedaran individu, kita akan terus bangun di sisi katil, mencapai buku-buku yang ada dan bergerak ke meja study. mata terbeliak luas!!! semangat punya pasal..

kan bagus macam tu... "every action have reaction". kalau action kita rajin, maka reactionnya kerja siap, dan kalau ada yang tak faham pun boleh detect awal-awal. sekurang-kurangnya ada jugaklah benda yang nak ditanya kepada guru.....


______________________________________________________________________

rasanya, setakat iru sahajalah huraian daripada Newton's Laws of Motion yang dapat dikongsikan bersama. sabagai medan tarbiyyah kepada diri sendiri dan juga kepada sesiapa sahaja yang membacanya. walaupun tak la begitu membantu, tapi sikit pun jadilah... kepada ahli-ahli fizik, saya mintak maaf sebab dah 'pesong'kan sikit laws of motion tu...

baiklah, sebelum mengundur diri, saya mendoakan agar kita semua diberi keberkatan di bulan Ramadhan yang mulia ini.. amin. Ramadhan merupakan ruang dan peluang untuk kita memperbanyakkan amal ibadah, meningkatkan mujahadah, bukan memperbanyakkan juadah (buka posa + moreh + sahur).

assalamualaikum!!!

Allah knows exactly who you are




4 comments:

  1. salam..wah wah wah..cakap la..nak nak gadoh pun ad..hehe..dear lma nya x blog wlaking kat cni..akhirnya samapai gak..ur blog getting better now..keep it up my dearest sis..;)

    ReplyDelete
  2. kenapa yg byk typo 2..walking jdi wlaking..sampai jdi samapai..hehe..sori ya.. ayat ckapla kat ats komen 2 sgt menarik..:)

    ReplyDelete
  3. @ash
    tq

    @mujahidunlinafsihi
    jzkk jue!!! insyaAllah sama2 mmperbaiki kkurangan kita...

    ReplyDelete