Wednesday, May 2, 2012

Jom!! tanak nasi dalam bekas air kotak..

السلام عليكم

Siapa kata nak tanak nasi hanya dalam periuk?? Dalam bekas air kotak pun boleh...
Inilah serba sedikit pengalaman yang boleh saya kongsikan hari ini. Semuanya bermula semasa saya menyertai program outdoor di Kem UUM Sintok. Saya dan beberapa peserta lain telah dibimbing oleh seorang lelaki yang agak berusia. Kami memanggil beliau dengan gelaran Pak Cik. Biarpun masa yang kami luangkan di sana tidaklah lama, namun pelbagai pahit manis dapat dirasai.

gambar hiasan

Pertamanya kami dibawa mendaki bukit yang terdapat di kem tersebut. Biarpun agak gementar, namun amat seronok. Kami dibahagikan kepada dua kumpulan. Lelaki dan perempuan. Pasukan perempuan meredah bukit melalui jalan yang berbeza dengan pasukan lelaki. Pak Cik itulah yang mengetuai kami. Semasa dalam perjalanan, pelbagai rahsia dan pengalaman dikongsikan bersama membuatkan kami tidak kekok untuk bertanya soalan kepada beliau.

Tips!! Semasa meredah hutan, kami perlu berbaris.. Barisan tidak boleh putus.. atau!! anda akan sesat..

Ya! Benar... Namun, itulah apa yang telah belaku kepada saya dan beberapa peserta lain. Kami seikit ketinggalan kerana berada di bahagian belakang barisan. Masa itu, kami tawakkal sahaja kepada Allah. Semoga jalan yang kami redah (ikut hati) tu betul...

Setelah beberapa ketika, Alhamdulillah.. kami bertemu dengan rakan-rakan yang terpisah tadi.

Masa dalam perjalanan, macam-macam benda yang berlaku. Masa ini lah semangat setiakawan, kesabaran, kekuatan.. amat penting!! Alhamdulillah, semasa aktiviti tersebut saya terselamat daripada 'Si Penghisap Darah'.. siapa lagi kalau bukan penghuni hutan belantara.. Si Pacat.

pacat!! 

Waktu tu jugalah.. kena buat-buat berani. Kalau ada kawan lain yang kena pacat, kita lah yang kena sukarela nak buang. Apa yang lagi 'best' jalan dekat kawasan sungai, licin... Tambah-tambah pula kalau lepas hujan. Rasa macam main luncur ais (walaupun tak pernah main)..

Setelah hampir 2 jam meredah hutan, kami akhirnya berjaya keluar.. lokasi kami waktu tu dekat Padang Lapang Sasar UUM....

Penat, seronok, semuanya bercampur baur.. Akhirnya sekotak air dan sebungkus roti menghilangkan penat dan lelah kami... Hah.. masa tu lah Pak Cik tadi berkongsi kisahnya sepanjang berpuluh-puluh tahun bekerja sebagai tentera dan jurulatih di Kem UUM. Antara serba sedikit ilmu yang kami dapat ialah...

TANAK NASI DALAM BEKAS AIR KOTAK??

PERTAMA SEKALI
bahan yang kita perlukan ialah air kotak.. jangan minum airnya..


KEDUA
beras la.. kalau tak dak beras, tak jadi nasi la..

KETIGA
dawai.. tak faham sangat dawai macam mana..

tapi, daripada apa yang Pak Cik tu beritahu, kita akan bakar kayu, daun-daun nak buat unggun api.. Kemudian, letakkan dawai tadi atas unggun api yang dah tak berapa marak. Agak-agak api sederhana.
Biar sampai dawai tadi panas.. Kemudian potong bucu bekas air kotak tadi. masukkan beras. Letakkan bekas air kotak tadi di atas dawai.. lepas tu, nak pergi mana pun pergilah.. Bila balik nanti, dh boleh makan nasi berperisa.. ;-)

HASILNYA

(sekadar hiasan saja.. tak betul pun..) 

p/s; rasa nasi tadi bergantung kepada perisa air yang digunakan. kalau teringin nak rasa 'nasi oren', tanaklah nasi dalam air kotak perisa oren..

itu saja lah.. maaflah kalau tak faham. kalau nak faham, cuba buat sendiri. (saya pun tak berpeluang nak aplikasi lagi benda ni)

kalau dekat kem lain, mereka buat dalam buluh


bukan lemang!! nasi

Ada lagi, kalau masa tengah dahaga dalam hutan, tak bawa air mineral pulak... tak pa, kita boleh minum air dari akar pokok.. segar rasanya.. tapi maaflah saya sendiri tak tahu pokok apa sebab tak sempat tanya. Pak Cik tu cakap lagi, dia pernah makan haiwan-haiwan dalam hutan macam musang, apa lagi entah.. (memang kami tak berapa sedap telinga dengar)..

setakat tu saja, wassalam...

No comments: