Thursday, March 1, 2012

Pergaduhan Lima Jari

السلام عليكم

Pernah dengar atau tidak tentang pergaduhan lima jari??

_______________________

Pada suatu petang yang agak teduh, angin bertiup sepoi-spoi bahasa, maka terdapatlah seorang lelaki ni nak pergi beli cincin. Tapi tidak pastilah cincin itu untuk siapa. Setelah masuk ke kedai cincin tadi, si lelaki tersebut sedang memerhatikan cincin manakah yang layak menghiasi jari-jemarinya itu. Belek punya belek, jadi si lelaki tadi dah pilih cincin yang berkenan di hati. Tiba-tiba......

''jari mana nak pakai ni???''

Masa hendak mencuba cincin di jari, kelima-lima jari tadi bergaduh antara satu sama lain. 

IBU JARI ; akulah yang sepatutnya menyarung cincin tu! aku kan IBU jari, lagipun aku yang paling besar dan tua....

JARI TELUNJUK ; akulah!! aku yang paling layak sebab aku sering digunakan oleh tuan kita. Kalau nak tunjuk apa-apa, aku yang sering digunakan...

JARI HANTU ; Aku yang paling panjang.. aku berada di tengah-tengah... maka akulah yang paling layak menyarung cincin yang cantik itu!!

JARI KELINGKING ; Tidak! Aku yang paling kecil, aku yang bongsu. Jadi aku yang paling sesuai memakainya.

tetapi jari manis diam tak berbicara. Tiada apa yang boleh dibuat hujah. Oleh sebab itulah Tuan  cincin tadi membuat pilihan untuk menyarungkan cincinnya ke jari manis. Perkara itu berlanjutan sehingga sekarang.... Cincin akan disarungkan ke jari manis si pemakai..... sebab tu jugalah namanya JARI MANIS. 


________________________

p/s; sekadar bercerita. tiada bukti kesahihan mengenai cerita di atas.... 

5 comments:

naqiah said...

hahahaha comel

blog saya klik sini

Fatin Hanini said...

OK2...

KertasWarnaMerah said...

memang betul,hehe. tapi secara realitinya, jari kelingking memang duk diam pun. kurang aktif nya berbanding jari yang lain.

Fatin Hanini said...

kelingking.....? hm...

KertasWarnaMerah said...

eheh..kelinking plak..jari manis..hehehe..